چه کسی پاسخگو است؟!

باز هم نامی از این شهید که حق بزرگی بر گردن شهرستان شفت داشته و دارد ، برده نشد !

 به گزراش طلوع شمال ،محبوب روستا در یادداشتی  نوشت : سال گذشته که نماز جمعه در مسجد اباصالح (عج) شفت اقامه شد ، برابر بود با ایام شهادت مظلومانه شهید والامقام کاسگل زبانبر ؛  اما وقتی اسامی شهدای هفته شهرستان از تریبون نماز جمعه قرائت شد از شهید زبانبر اسمی برده نشد و این در حالی بود که مزار این شهید مظلوم درست مقابل جایگاه امام جمعه شهرستان قرار گرفته و عجیب تر آنکه امام جمعه از محل تدفین آن شهید عزیز اظهار بی اطلاعی کرد! ؛ همان ایام مراتب به عرض امام جمعه و فرماندار محترم شهرستان رسانده شد.

امسال هم در گروه تلگرامی ستاد نمازجمعه شفت وقتی اسامی شهدای هفته پایانی شهریور اعلام شد ؛ باز هم نامی از این شهید که حق بزرگی بر گردن شهرستان شفت داشته و دارد برده نشد . این که چرا نسبت به این شهید که به عقیده این جانب ، بزرگ همه شهدای شهرستان عالم پرور شفت بوده و هستند ؛ این همه کم لطفی و بی توجهی شده و می شود، حداقل برای نگارنده این سطور آشکار نیست.

شاید ریشه این همه غفلت و قدر ناشناسی در نهاد مقدسی به نام بنیاد شهید و امور ایثار گران باشد . کم دقتی در تهیه و تنظیم زندگینامه شهدا و عدم انعکاس درست آن در برخی آثار مکتوب این نهاد تاسّف برانگیز و نگران کننده است ؛ مثلاً در کتابی که از سوی نهاد مذکور پیرامون شهدای شهرستان شفت منتشر شده از شهید محمد نصراللهی به عنوان مفقودالاثر نام برده شده و بلافاصله مزار آن شهید را شنبه بازار فومن اعلام کرده اند !

همچنین در فهرست اسامی شهدای هفته پایانی شهریور ماه به محل شهادت رمضانعلی دارابی مقدم و نیز شهید رسول یزدانی اشاره ای نشده و مضافاً اینکه محل سکونت شهید کیومرث سیاهپوش عثماوندانی به اشتباه سومار ذکر شده است.

حال جهت اطلاع آنهایی که نسبت به شهید کاسگل زبانبر شناخت و معرفت لازم را ندارند به اختصار نکاتی را یادآور می گردم :

 

ایشان از قبل از انقلاب به تدریس ، تعلیم و قرائت قرآن اشتغال داشت و شاید همین دلیل بزرگان و متولیان مسجد ابا صالح (عج) از او جهت اسکان در شفت دعوت به عمل آوردند تا هم به کار ارزشمندش  که معلمی قرآن بود در مرکز شهرستان ادامه دهد و هم مسجد ابا صالح(عج) را پایگاه فعالیت‌های قرآنی و مذهبی خود قرار دهد.

 

او به تدریج در کنار فعالیت‌های قرآنی خویش در سه وقت صبح ، ظهر و غروب با صدای دلنشین اذان  در مسجد ابا صالح (عج) ، نمازگزاران را به اقامه نماز فرا می خواند و قبل از سر دادن بانگ اذان با تلاوت آیاتی از قرآن مجید اهمیت توجه و قرائت قرآن را به همگان گوشزد می کرد.

 

شهید کاسگل زبانبر خیلی زود توانست شایستگی های خود را با اخلاص به موالیان مسجد ابا صالح (عج)  بنمایاند ؛ لذا بعد از مدت کوتاهی به عنوان عضو موثر و فعال هیات امنای مسجد نایل می آیدو از آن پس امور گوناگون مدیریت مسجد مذکور را در کنار بزرگان این خانه خدا رتق و فتق می‌کرد.

 

در شب های ماه محرم الحرام و در فرصت‌های مناسب به نوحه خوانی و ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام می پرداخت و شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را با نوای گرم و محزون خود مستفیض می کرد .

 

خانه مسکونی اش در محرم و صفر و ماه مبارک رمضان محل استقرار مبلغان دینی و انقلابی بود که از قم و مشهد برای تبلیغ به شفت می آمدند ؛ بود ، که در تنظیم برنامه ها و برنامه ریزی برای مبلغان دینی بدون هیچ گونه چشم داشتی نقش آفرینی می کرد .

بسیار زودتر از دیگران تحت تاثیر پیام های نجات‌بخش انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه قرار گرفت و در گرایش بسیاری از مردم از جمله جوانان و نوجوانان به انقلاب اسلامی و رهبری آن سهم بسزایی داشت .

 

با پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمد و در واقع مسئولیت این حزب را در شفت بر عهده گرفت تا از یک سو در تقویت و انسجام نیروهای انقلابی و از دیگر سو در مقابله با توطئه های ضد انقلاب که آن روزها کم هم نبود به تکلیف اسلامی و انقلابی خود عمل نماید .

 

با تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ایران و گیلان ، مسئولیت این نهاد خدمتگزار به محرومین آبرومند ، را عهده دار شد و برای گره گشایی از امور محرومان و نیازمندان در گوشه و کنار این شهرستان خالصانه و صادقانه تلاش کرد .

 

شهید زبانبر امور معیشتی خانواده خود را از دسترنج کار کشاورزی تامین می‌کرد و هرگز بابت مسئولیت هایی که بر عهده گرفته بود ، چیزی دریافت نکرد.

 

سرانجام در نیمه های شب ۲۸ شهریور ۱۳۶۰ در حالی که در کنار دیگر اعضای خانواده به خواب رفته بود ؛ مورد هجوم وحشیانه مدعیان دروغین خلق قرار گرفت و پیکر مطهر و چهره نورانی اش با گلوله‌های منافقین مسلح ، لاله گون شد و روح پاکش به عرش اعلا پرکشید . مراسم تشییع پیکر  این شهید مظلوم گسترده‌ترین و پرشکوه ترین تشییع شهدای شفت بود که در یادها و خاطره ها برای همیشه ماندگار شد.

پیکر مطهرش پس از تشییع در داخل مسجد ابا صالح (عج) به خاک سپرده شد تا  هم به سال‌های خدمت و تلاش بی منت پاسخی شایسته داده شود و هم از تعرّض احتمالی منافقین در امان بماند ؛ البته این تصمیم از روی قدرشناسی و تدبیر خاصّ آن دوران صورت پذیرفت که در جای خود قابل تقدیر و تحسین است.

اما امروز بر مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیته امداد امام خمینی استان و شهرستان است که در سایه تعامل با امنای مسجد ابا صالح (عج) قبر این مرد خدایی و نورانی را در معرض نگاه عموم قرار دهند و این سند جنایت منافقین را برای همیشه و بر همگان بنمایانند . انشا الله

خادم عاشقان آل الله

محبوب روستا

  • منبع خبر : ورس